Ledenraad Omroep Bersama

Ontmoet onze ledenraad en ontdek waarom zij Bersama belangrijk vinden!

Monique van Dorsten

Monique van Dorsten studeerde journalistiek in Utrecht en heeft ruim 30 jaar ervaring binnen de omroep. Momenteel heeft zij haar eigen bedrijf in performance coaching. Haar oma komt uit Nederlands-Indië. Op kumpulans deelt Monique’s familie graag hun verhalen met de volgende generatie. “Deze verhalen en die van alle Indische en Molukse families moeten we vastleggen om ons cultureel erfgoed te bewaren.” Monique vindt het belangrijk dat Omroep Bersama programma’s maakt die verbinden, net zoals de kumpulans dat doen in haar familie, en daar zal zij zich binnen Bersama hard voor maken.

Hetty Naaijkens

Hetty Naaijkens-Retel Helmrich werd geboren in Bandung en repatrieerde op bijna 2 jarige leeftijd met haar ouders en gezin naar Nederland. Hetty is een bekroonde regisseur/producent van veel documentaires met Indische en Indonesische onderwerpen, waaronder de met internationale prijzen overladen Indonesië trilogie ’Stand van de zon’, ’Stand van de maan” en  ‘Stand van de Sterren’ van haar broer cineast/D.O.P Leonard Retel Helmrich.Zowel ’Stand van de maan’ als  ‘Stand van de Sterren’ wonnen de World Cinema Documentary award op het prestigieuze Sundance Film Festival van de Amerikaanse acteur Robert Redford en de Best Dutch en Best International Documentary award op IDFA. Hetty kreeg een nominatie van de WGA (Writers Guild America) voor haar script voor de HBO-Oscar inzending “Postion among the stars”. De door haar geregisseerde documentaires ‘Contractpensions-Djangan Loepah!’, ’Buitenkampers-Boekan Main!’ en ‘Klanken van Oorsprong-Poekoel Teroes!’ behaalden binnen korte tijd de Kristallen Film Status. ‘Klanken van Oorsprong’ trok zefs meer dan 25.000 bezoekers naar de bioscoop. In 2004 ontving Hetty de Martha Hering Broche.Hetty is als kind opgegroeid met veel verhalen en beelden van de oorlog in Nederlands-Indië. Haar vader zat in een Japans krijgsgevangenenkamp en en haar moeder was een ‘buitenkamper’. De verhalen uit haar familie over de oorlog hebben een diepe indruk op haar gemaakt en zij wil dan ook het Indisch Zwijgen doorbreken. “Het is beter te spreken dan te zwijgen. Met het spreken en uitgesprokene kun je gebeurtenissen relativeren en een plaats geven. Met zwijgen bereik je mijns inziens het tegenovergestelde.” Zij vindt het belangrijk dat Omroep Bersama er komt, omdat zij in Hilversum de ervaring heeft dat het erg moeilijk is om documentaires met Indische en Indonesische onderwerpen van de grond te krijgen. Hetty heeft veel nieuwe ideeën die zij zou willen realiseren en hoopt dat daar bij Omroep Bersama plaats voor zal zijn.

Janine Rijksen

Janine Rijksen studeerde communicatie en is nu werkzaam in PR & Communicatiebranche. Twee jaar geleden begon ze over haar familiegeschiedenis te schrijven. Haar moeder was 17 toen ze uit Midden Java de boot naar Nederland nam. Dit verhaal fascineerde haar en zo begon ze alles te lezen over Nederlands-Indië wat ze kon vinden. Ze heeft een honger naar al dit soort verhalen, en daarom vindt zij het belangrijk dat Omroep Bersama er komt. “Leren over de Nederlands-Indische gemeenschap en wat het betekent om Indisch te zijn voelt goed.”

Romina Engel

Romina studeert viool aan het conservatorium in Amsterdam. Haar moeder is in Nieuw Guinea geboren. Haar opa is in Indonesië geboren, maar zijn familie komt uit de Molukken. Haar gezin is erg betrokken bij de situatie op West-Papoea, waar nog steeds en strijd om vrijheid aan de gang is. Haar opa vertelde nooit over de oorlog, maar hij liet brieven na waarin de slechte omstandigheden te lezen waren. Romina vindt het belangrijk dat dat er een omroep Bersama is, zodat haar generatie het Nederlands-Indisch erfgoed door kan geven. “Wij hebben als gezin veel met onze roots. Ik hoop dat ook door te geven aan anderen uit de 3e generatie.”

Anke Kwant-Maselaman

Anke Kwant-Maselaman is werkzaam als fysiotherapeut. Zij is getrouwd en moeder van een drieling. Anke organiseert familiedagen voor haar Molukse familie en vindt het jammer dat Molukkers vaak te bescheiden zijn. “Ik merk dat er in de Molukse gemeenschappen veel regionaal wordt georganiseerd en goede doelen geïnitieerd. Daar zitten zeker zaken bij die veel meer landelijk aandacht mag hebben!” Zij hoopt dat met Omroep Bersama deze bijzondere verhalen ook aandacht zullen krijgen.

Froukje Tan

Froukje Tan is scenarioschrijver, regisseur en filmmaker. Ze studeerde animatie, AV en fotografie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Na diverse korte films, Televisiedrama , (kinder) documentaires, en de documentaire serie Het Oude Westen, realiseerde ze  haar eerste speelfilm  LINKS (2008)  en de filosofische kinderfilm  SWCHWRM (2012), naar het boek van Toon Tellegen. Haar Indonesische vader leerde haar Nederlandse moeder kennen toen hij in Delft studeerde. In 1960 vertrokken ze naar Flores, Indonesië, waar haar vader nog geen 10 jaar later overleed toen Froukje net geboren was. Haar moeder kwam terug naar Nederland met vijf jonge kinderen. Zonder haar eigen nieuwsgierigheid en moeder’s herinneringen, zou ze haar familiegeschiedenis niet kennen. “Daarom vind ik het belangrijk dat Omroep Bersama er komt. Voor het behoud van het erfgoed van onze (groot)ouders, van mij en van heel Nederland.”Momenteel werkt Froukje aan de realising van een Kung Fu familie film, met een hoofdcast die voornamelijk Aziatische roots heeft.

Eddy Tutuarima

Eddy Tutuarima is van Molukse origine en is geboren in Bandung op Java. De roerige dekolonisatieperiode in het voormalige Nederlands-Indie deed zijn ouders besluiten naar Nederland te vluchten. Na ruim 9 jaren in het Molukse barakkenkamp Nuis gewoond te hebben, verhuisden ze vervolgens naar de stad Groningen. Na de middelbare school volgde hij de avondopleiding aan de Academie Minerva. Eddy begon zijn werkcarriere in de grafische sector. Hij werkte onder andere voor platenmaatschappij CBS, nu Sony Music. Daarna volgde een korte periode in de (mode)fotografie. Zijn betrokkenheid bij de Molukse samenleving leidde in 1982 tot het organiseren van Moluccan Moods, een serie succesvolle Molukse concerten in Paradiso. Naast twee Moluccan Moods-elpees produceerde hij ook diverse Dutch Worldmusic cd's. Later bekleedde hij de functie van adviseur bij diverse culturele organisaties en maakte hij deel uit van adviescommissies bij de Amsterdamse Kunstraad en Rotterdamse Kunststichting. Hij vindt het belangrijk dat "Omroep Bersama aandacht besteedt aan zowel het Nederlands-Indisch cultureel erfgoed als de moderne uitgangsvormen hiervan van een jonge generatie kunst- en cultuurmakers. Juist voor hen kan Omroep Bersama een platform zijn!"

Sam Tjioe

Sam Tjioe is een multidisciplinair artiest. Momenteel is hij bassist bij Kings of Lies een groep rond de Brits Nederlandse singer-songwriter Francis Kuipers. Daarnaast schrijft hij teksten en boeken. In het verleden is hij werkzaam geweest als o.a. fotograaf, televisiemaker en filmregisseur. Sam is van Chinees-Indonesische afkomst. Tien jaar geleden begon hij een zoektocht naar zijn roots. Hij was o.a. betrokken bij opzetten van culturele iniatieven zoals: Indomania, de Indische herenclub en Pinda. Zijn ervaring als programmamaker bij zowel de publieke- als commerciële omroepen zou hij graag willen inzetten “om Bersama een relevante en eigen stem te laten zijn in het brede aanbod op de Nederlandse publieke televisie.” Daarom is hij toegetreden tot de ledenraad en ondersteunt hij van harte omroep Bersama.

Herman Slagter

Herman Slagter is een Nederlandse filmproducent, bekend van de films 'Fighting Fish' en 'De Poel'. ZIjn vader, Wiek Slagter, was professor aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook Herman heeft rechten gestudeerd, maar besloot na zijn studie de filmwereld in te gaan. Zijn moeder komt uit het voormalig Nederlands-Indie. "Het erfgoed van Nederlands-Indie is ons met de paplepel ingegeven. Er zijn veel Nederlanders met een Indische achtergrond. Het jammere is alleen dat je er te weinig van terugziet in de media. Daarom is het belangrijk dat Omroep Bersama er komt."

Charlie Crooijmans

MA Charlie Crooijmans werkte onder meer voor de Concertzender, VPRO’s Vrije Geluiden en heeft haar eigen programma op Mixcloud: Radio Wira Wiri. Door muziekwetenschap te studeren aan de Universiteit van Amsterdam kwam Charlie in aanraking met gamelan in het Tropenmuseum onder leiding van Dr. Ernst Heins. Uit nieuwsgierigheid wilde ze weten of gamelan nog een rol speelt in de moderne Javaanse maatschappij en is ze één jaar veldwerkonderzoek gaan doen in Yogyakarta - nét na het aftreden van Soeharto, tijdens de eerste vrije verkiezingen, in de tijd dat mensen zich durfden uit te spreken. “Muziek is dan een expressiemiddel waar heel veel verhalen achter schuilen. Zeker in een multicultureel land als Indonesië dat met zoveel externe culturen in aanraking is geweest.” Zij heeft zelf ook Indisch bloed in haar familie en ziet Omroep Bersama als een manier om de connectie tussen Nederland en Indonesië op een nieuwe manier onder de loep te nemen.

Frans Leidelmeijer

Frans Leidelmeijer is kunstexpert en auteur. Hij is de expert op het gebied van de toegepaste kunst 1880-1980, waaronder art nouveau, Amsterdamse School, art deco, De Stijl en het modernisme. Op het moment is hij adviseur voor Indonesische kunst bij het Venduehuis, Den Haag. Frans is bekend van onder meer zijn jarenlange bijdrage aan het programma Tussen Kunst & Kitsch. Hij is geboren in Bandung, Indonesië, en kwam met zijn ouders en twee broers in 1951 met de Willem Ruys naar Nederland. Zijn vader heeft als Landstormsoldaat in verschillende interneringskampen gezeten en zijn moeder heeft met haar drie zonen geleefd als buitenkamper tijdens de oorlog en de daaropvolgende Bersiap. In zijn werk wordt hij vaak geconfronteerd met culturele kruisbestuiving en de gedeelde geschiedenis tussen Nederland en Indonesië. Toch kijkt hij graag naar de toekomst. Hij wil dat Omroep Bersama de Indische stem laat horen, omdat die “momenteel niet in de media te zien of te horen is. Dat terwijl er 2 miljoen Nederlanders met Indische roots zijn.”

Sylvia Pessireron

Sylvia Pessireron is journalist en (scenario)schrijfster. Ze bracht haar jeugd door in een barakkenkamp in Zeeuws-Vlaanderen. Haar Molukse achtergrond wordt weerspiegeld in haar literaire activiteiten. Haar eerste werk was de verhalenbundel ‘Tussen Mensen en geesten’ waarvoor ze Molukse volksverhalen verzamelde. Na haar debuutroman De Verzwegen Soldaat verscheen in 2014 haar tweede roman Gesloten Koffers. Pessireron vindt het van belang dat er ‘niet alleen over ons wordt verteld, maar wij zelf ook aan het woord komen. Omroep Bersama kan hierin een belangrijke rol spelen. Ik vind dat het tijd is om elkaar écht te leren kennen. Als ik naar jou wil luisteren, hoop ik dat jij ook naar mij wilt luisteren.’  Foto credit: Gail Meijer

Frank Krom-Silahoy

Frank Krom Silahoy heeft Indisch/Moluks bloed en is begonnen als regie-assistent op producties van o.a. Paul Verhoeven en Ate de Jong, om vervolgens zelfstandig casting director en uiteindelijk ook regisseur en creatief producent te worden. Hij medeproduceerde en regisseerde o.a. alle vervolgseries van ’t Schaep met de vijf pooten’, waar hij een zilveren Nipkow schijf voor won. Als regisseur is hij medeverantwoordelijk voor de televisieseries ‘Bloedverwanten’, ‘Charlie’, ‘Soof, een nieuw begin’ en ‘Familie Kruys’. Vorig jaar kwam zijn speelfilm ‘Singel 39’ uit. Hij vindt het belangrijk dat Omroep Bersama er komt omdat hij graag wil dat de Indische cultuur gezicht blijft houden en door haar geschiedenis een belangrijke spiegel kan zijn op hedendaagse thema's als emigratie, vluchtelingenopvang en het opgroeien tussen twee culturen. Ook daarin vind hij dat omroep Bersama relevant kan zijn.

Dewi Reijs

Dewi Evita Reijs is werkzaam als actrice, schrijver en film/theatermaker. Ze studeerde af aan de Amsterdamse Toneel & Kleinkunstacademie. Dewi speelde in verschillende theatervoorstellingen zoals De Hongerende Weg en De Stille Kracht en drama’s zoals Een echte Vermeer en De Regels van Floor. Daarnaast regisseerde Dewi de bekroonde korte jeugdfilm Debiel en is ze een van de initiatiefnemers van Buddy Film Foundation, een startloket voor gevluchte professionele filmmakers en creatieven. Dewi is erg betrokken bij de Nederlands-Indische gemeenschap: dit jaar is ze bestuurslid geworden van Stichting Herdenking 15 augustus 1954 regio Rotterdam. Dewi’s moeder is geboren in Bandung, Indonesië, en haar vader is Nederlands. Op haar 17e ging ze voor het eerst naar Indonesië. Dankzij haar vele reizen, haar familie en (Indische) rollen in zowel Indonesië als Nederland, kwam Dewi erachter dat er nog zoveel te vertellen valt op dit gebied maar het podium ontbreekt. Zij ziet Omroep Bersama als dit podium. “Een moderne omroep voor iedereen die iets zou willen weten over de 500 jaar lange geschiedenis en wat er nu speelt.”

Nieuw lid

Dewi Evita Reijs is werkzaam als actrice, schrijver en film/theatermaker. Ze studeerde af aan de Amsterdamse Toneel & Kleinkunstacademie. Dewi speelde in verschillende theatervoorstellingen zoals De Hongerende Weg en De Stille Kracht en drama’s zoals Een echte Vermeer en De Regels van Floor. Daarnaast regisseerde Dewi de bekroonde korte jeugdfilm Debiel en is ze een van de initiatiefnemers van Buddy Film Foundation, een startloket voor gevluchte professionele filmmakers en creatieven. Dewi is erg betrokken bij de Nederlands-Indische gemeenschap: dit jaar is ze bestuurslid geworden van Stichting Herdenking 15 augustus 1954 regio Rotterdam. Dewi’s moeder is geboren in Bandung, Indonesië, en haar vader is Nederlands. Op haar 17e ging ze voor het eerst naar Indonesië. Dankzij haar vele reizen, haar familie en (Indische) rollen in zowel Indonesië als Nederland, kwam Dewi erachter dat er nog zoveel te vertellen valt op dit gebied maar het podium ontbreekt. Zij ziet Omroep Bersama als dit podium. “Een moderne omroep voor iedereen die iets zou willen weten over de 500 jaar lange geschiedenis en wat er nu speelt.”

Nieuw lid

Dewi Evita Reijs is werkzaam als actrice, schrijver en film/theatermaker. Ze studeerde af aan de Amsterdamse Toneel & Kleinkunstacademie. Dewi speelde in verschillende theatervoorstellingen zoals De Hongerende Weg en De Stille Kracht en drama’s zoals Een echte Vermeer en De Regels van Floor. Daarnaast regisseerde Dewi de bekroonde korte jeugdfilm Debiel en is ze een van de initiatiefnemers van Buddy Film Foundation, een startloket voor gevluchte professionele filmmakers en creatieven. Dewi is erg betrokken bij de Nederlands-Indische gemeenschap: dit jaar is ze bestuurslid geworden van Stichting Herdenking 15 augustus 1954 regio Rotterdam. Dewi’s moeder is geboren in Bandung, Indonesië, en haar vader is Nederlands. Op haar 17e ging ze voor het eerst naar Indonesië. Dankzij haar vele reizen, haar familie en (Indische) rollen in zowel Indonesië als Nederland, kwam Dewi erachter dat er nog zoveel te vertellen valt op dit gebied maar het podium ontbreekt. Zij ziet Omroep Bersama als dit podium. “Een moderne omroep voor iedereen die iets zou willen weten over de 500 jaar lange geschiedenis en wat er nu speelt.”